Himmelskibet – Magasinet for Fantastik

Læs om Magasinet Himmelskibet

Udgivet i Uncategorized | Skriv en kommentar

Fra det første blod til den sidste actionhelt – Den amerikanske actionfilms guldalder fra 1982-1993

Fra det første blod til den sidste actionhelt – Den amerikanske actionfilms guldalder fra 1982-1993
Fagbog af Jacob Holm Krogsøe
Med forord af Sven-Ole Thorsen
Afart, 2025, 232 sider

Anmeldereksempar er leveret af forlaget

Jeg var selv barn i 80’erne, og havde plakater med Sylvester Stallone og Arnold Schwarzenegger  på væggene på mit værelse. Jeg husker også at første gang vi var en gruppe der fik lov til at tage i biografen selv uden forældre, der var det Rambo III (1988) vi var inde og se (biografpersonalet mente dog ikke vi var gamle nok, så vi måtte ringe hjem og få vores forældre til at bekræfte at vi havde fået lov), og den julefilm som jeg har set flest gange er Die Hard (1988). Så jeg må sige at en bog om actionheltens guldalder lige er noget for mig. Og når nu vi er ved min kærlighed til actionfilmene fra denne periode, så fik jeg overtalt min kone til at vi skulle døbe den ene af vores sønner Sylvester (kom dog ikke igennem med at den anden skulle hedde Arnold).

Bogen her er ikke kun skrevet til folk der elsker actionfilmene fra 80’erne, men også tydeligt skrevet af en der selv har en stor kærlighed til disse. Det er tydeligt at Jacob Holm Krogsøe ikke kun har en stor viden om disse film, men også en stor lyst til at dele denne viden. Bogen er således fyldt med en masse paratviden, og citater som man sidder og elsker at genopfriske fra utallige gensyn af filmene.

Bogen indeholder naturligvis en lang række omtaler og beskrivelser af actionfilmens hovedværker, specielt med fokus på film med genres konger Stallone og Arnold. Der er selvfølgelig også masser af plads til andre stjerner som Van Damme, Seagal og Lundgreen for blot at nævne nogle få. Det er dog ikke bare en kronologisk gennemgang, men den har en struktur der viser hvordan actionhelte figuren udvikler sig igennem perioden, startende med Stallone filmen First Blood (1982) som er den  første film om Rambo, og frem til Arnold filmen The Last Action Hero (1993). Den viser også hvordan der er undergenre inden for actionfilm, og hvordan filmene ændrer karakter i tråd med hvordan samfundet ændre sig i de år. Der trækkes bl.a paralleller til at det var Regan der havde været præsident i USA  i årene op til periodens start, mens det i periodens slutning var Clinton.

Bogen holder sig ikke snævert til de år den udnævner som guldalderen (1982-1993), men kommer også ind på de film der kom før, som genren bygger videre på (bl.a. westerns, superstrømer film som Dirty Harry (1971) og selvtægts film som En man ser rødt (1974). Der er naturligt også et afsnit med nogle af de film der kom efter og som stadig bygger videre på actionhelten, som bl.a Taken filmene.

Det er ikke kun filmene der omtales, men også filmmusikken, og noget af det merchandise der er udkommet i form af actionfigurer, henvisninger til computerspil og et kapitel om actionhelten i bøger.

Det er alle disse perspektiveringer og opridsninger af paralleller der hæver denne bog fra ”blot” at være en fanisk kærlighedserklæring til at gøre det til en fagbog.

Når der dykkes ned i et emne der er så dyrkes af mange, så vil der altid være ting man som læser sidder og tænker også burde have været med, eller små perspektiver der kunne havde krydret i enkelte afsnit, men vi taler jo også om film hvor der for flere af dem er skrevet hele bøger om hver af dem. Ingen tvivl om at dette værker afdækker emnet rigtigt godt, og kommer ud i mage afkroge og hjørner.

Ingen tvivl om at dette er en kærlighedserklæring til actiongenren, og alle der deler denne kærlighed vil finde glæde i denne bog.

Anmeldt af Thomas Winther

Udgivet i Bøger, Faglitteratur | Tagget , , | Skriv en kommentar

Jacob Rask Nielsen – Musse Fitzmeyer – International Mestertyv

Musse Fitzmeyer – International Mestertyv
Tegneserie af Jacob Rask Nielsen
Selvudgivet, 2025, 84 sider

Anmeldereksemplar leveret af udgiveren.

Musse Fitzmeyer har gang på gang planer om at pensionerer sig selv som mestertyv, men hele tiden dukker der lige en diamant eller en gigantisk guldbarre op, som hun da også lige skal stjæle inden hun er helt færdig.

Hun bliver selvfølgeligt jaget af politiet, men det lykkedes hende at stjæle detektivens hjerte, så det nu er mere af kærlighedssyge at han jagter hende. I den jagt bliver han bl.a. ædt af en krokodille, sprunget i luften, omdannet til en cyborg og muteret.

Musse selv bliver bortført af en ufo, jagtet af zombier og kommer tæt på tidsrejse paradokser.

Der er således godt gang i handlingen og der sker meget på de 84 sider, og lige som Musse ikke har ro til at gå på pension, så har man som læser heller ingen ro, for der sker hele tiden nye overraskende ting. En derudaf-tegneserie som er ganske underholdende, tegnet med en streg der passer fint til den gakkede handlingen

Anmeldt af Thomas Winther

Udgivet i Tegneserier | Tagget , , | Skriv en kommentar

Niels Kjærgaard – Sortøje

Sortøje
Roman af Niels Kjærgaard
Forlaget Heimdal, 2024, 218 sider

Anmeldereksemplar leveret af forfatteren

Punkbandet Efterkommerne består af de tre barndomsvenner Thea, Aksel og Toke. De har været venner siden de som helt små var på børnehjem. Denne aften i 1984 skal de spille en koncert i den lille by Sortøje. Det at et punkband er hyret til at skulle spille i et forsamlingshus langt ude på landet er nok lidt spøjst, men underligt er det også da de bliver genkendt af en ekspedienten på tankstation uden for byen, og vedkommendes interesse i koncerten forsvinder det øjeblik han får at vide i hvilken by de skal spille.

Byen Sortøje er indhyllet i en mystisk røg og en sveden lugt, noget de får at vide skyldes en brand i undergrunden som har været i gang i årevis.

Da bandet ankommer til spillestedet og deres roadie begynder at sætte udstyret op, vil de tre ud og finde noget at spise, hvilket viser sig at være umuligt i byen. Selve koncerten er også yderst mærkelig, da det virker som om hele byen, ung som gammel er troppet op, uden at de viser nogen entusiasme for musikken.

Efter koncerten vil de bare gerne væk, men de finder deres bil totalskadet imod en mur, og deres roadie er væk. Det skal vise sig at det på ingen måde er tilfældigt at bandet Efterkommerne er blevet hyret til at spille i den lille by, og at byens beboere ikke sådan vil lade dem slippe.

At bogen nu udvikler sig i en grotesk og blodig retning er næppe nogen overraskelse eftersom bogens forside er prydet af en grotesk skikkelse der ridder på en muteret helhest. Når man lige kigger en ekstra gang på omslaget kan man se at der er tre sæt ekstra ben  under hesten, og man kan derfor nok gætte at der er nogen som er flugt fra noget som er endnu mere grotesk end dette syn, siden de har valgt denne forklædning.

Bogen kategorisere sig selv som værende Dark fantasy/humor, hvilket jeg vil sige rammer lige plet. På trods at de mange horror elementer så er bogen som sådan ikke skræmmende, men derimod fyldt med grotesk humor. Plottet er let at gennemskue, men det ødelægger ikke læseoplevelsen, og jeg var ganske underholdet af de mange sjove påfund.

Anmeldt af Thomas Winther

Udgivet i Bøger, Fantasy, Horror, Roman | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Cæcilie Davidsen – I ravnens varetægt & Arvens pris

I ravnens varetægt & Arvens pris
Ravneungen 1
Roman af Cæcilie Davidsen
Skriveforlaget, 2025, 218 sider

Anmeldereksempar er leveret af forlaget

De to børn Dave og Kathy er bedste venner og lever på piratskibet Ravnen. Bedste venner bør dele alt med hinanden, men når det nu viser sig at der er hemmeligheder omkring om dem som de dårligt nok selv er klar over, så kan der opstå mistillid og splid i venskabet. Det er netop hvad der sker her, da de voksne omkring dem begynder at opføre sig på måder der får det til at virke somom det ikke er helt tilfældigt at specielt det ene af børnene er på piratskibet. Specielt da rumskibet angribes og det er Dave der ser ud til at være den som angriberne er ude efter, bliver det tydeligt at de er brikker i de voksne spil.

Dette er første bind i den nye science fiction serie Ravneungen. Eller man kan faktisk godt sige at dette er de to første dele i serien, da bogen er delt ind i to sektioner. Opsplitningen sker netop hvor de to børn er blevet splittet fra hinanden, uden at de endnu selv har forstået hvad det er der sker omkring dem.

Som det er med første bind i serier, så er det her fortælleuniverset og karaktererne skal præsenteres, og man skal ikke forvente at man får svar på de spørgsmål som bogen stiller endnu. Sådan er det også her, og det skal blive spændende at følge som fortællingen kommer til at udfolde sig i det efterfølgende bind.

Bogens omslag signalerer at den er rette mod børn og unge, også understøttet af at hovedpersonerne er børn, men den læses også fint at den voksne læser. Forfatteren fremhæver også at bogen er skrevet til unge og voksne.

Anmeldt af Thomas Winther

Udgivet i Bøger, Roman, Science Fiction | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Ronny Reffelt – Planet X – Ankomsten

Planet X – Ankomsten
Roman af Ronny Reffelt
Forlaget Brændpunkt, 2024, 270 sider

Anmeldereksemplar leveret af forlaget

Der diskuteres om der eksisterer en Planet X i vores solsystem. På siden videnskab.dk står der i en artikel fra 2016: ” Det diskuteres stadig om ‚Planet X‛ findes. Det eneste bevis, vi har for dens eksistens, er banerne for nogle af de tusinder af små iskloder, der kredser i Kuiperbæltet udenfor Neptuns bane. Nogle af de små iskloder har nemlig baner, der stærkt tyder på, at de er påvirket af tyngdekraften fra en endnu ukendt stor planet”:  https://videnskab.dk/rummet/rejsen-til-planet-x/

I romanen Planet X – Ankomsten, som er første del i en romanserie for unge på tre bind om planet x, lader forfatteren planet x komme tæt på jorden med katastrofale følger. I indledningen til romanen står der, at inspirationen til historien er kommet ved at forfatteren har læst materiale om Planet X.

I bogen følger vi to spor. Det ene spor er med matematikprofessoren Henry Hicks som bliver ført af to agenter fra Secret Service til en bunker i Denver, mens katastrofen rammer jorden.  

Cody, Henrys søn, spiller amerikansk fodbold. Og katastrofen rammer, mens Cody er på banen for at spille amerikansk fodbold. En masse mennesker dør som følge af katastrofen, men Cody og hans klassekammerat Susan overlever. Det andet spor i romanen er således at Cody og Susan som prøver på at komme til bunkeren i Denver. Og hvordan det går skal ikke afsløres her.

I bunkeren i Denver er der flere andre videnskabsfolk. Bl.a. en specialist i religion, der hedder Bethany. Bethany har nogle mærkelige teorier, som viser sig at være rigtige i romanens verden.

Bethanys teorier er familie med Erich von Dänikens teorier om at aliens har spillet en rolle i starten menneskets og kulturens udvikling.  Denne tanke om aliens som en art guder er for eksempel udfoldet i filmen Stargate (instrueret af Roland Emmerich), hvor et alien fungerer som gud, nemlig den ægyptiske gud Ra. Katastrofedelen i romanen minder om filmen 2012, instrueret af samme Emmerich. En film som der også refereres til i bogen (s. 251)

I romanen er Bethany bl.a. kritisk overfor Darwins udviklingsteori, men sætter i stedet en opfattelse at det er aliens, der har avlet mennesker gennem et avlsprogram. Og at menneskene ikke har været på jorden så længe som videnskaben i den virkelige verden siger. På side 175 står der: ”90 % af alt dyreliv på jorden, inklusive mennesket opstod for kun 100.000-200.000 år siden” Og at menneskene har levet samtidig med dinosaurerne. (s. 173)

Disse ting trækker ned i min bedømmelse af romanen. Dels er der inkonsistens i romanens teorier ved at aliens næppe ville kunne avle noget som helst hvis ikke udvikling er en realitet, som Darwins teori siger at den er. Dels tager romanen religiøse skrifter som Bibelen alvorligt som historieskrivning og bruger Bibelen til at vise at planet x har været forbi jorden før, selv om det i romanen fra Bibelen citerede sted ikke har noget med det at gøre. Der er citeret fra Anden Mosebog kapitel 10 vers 22.

Jeg er som læser i tvivl om, hvor enig forfatteren er med Bethany i de teorier hun lægger frem for læseren. For eksempel det med påstanden om at Darwins udviklingsteori ikke holder eller at menneskene ikke har eksisteret så længe på jorden som det er tilfældet i den virkelige verden. I religiøse kredse er der folk med disse opfattelser. Det trækker også ned i min bedømmelse af romanen at man har denne tvivl om romanens budskab. Og har romanen dette budskab om videnskab som vrøvler, synes jeg at det gør romanen til en mindre god roman. Og så er det før nævnte inkonsistens i romanens teorier, som trækker kvaliteten ned.  Historien ville fungere bedre uden at disse ting.

Men ellers sker der noget i romanen og handlingen er relativt spændende. Sproget fungerer uden at være rigtig godt. Der er en metafor som ikke er så god på side 104: ”Utallige biler stod efterladte som ubrugelige klodser af metal.” Men senere på s. 232 er der en bedre metafor: ”Kogt levende som hummere i en gryde”. Men selv om der således er gode ting i romanen, er grundlaget romanen bygger på med til at trække kvaliteten ned. Og jeg synes at en redaktør burde have sagt disse ting til forfatteren. Så de kunne være ændret. Og man havde fået en bedre roman ud af det.

Anmeldt af Jóannes á Stykki

Udgivet i Bøger, Roman, Science Fiction | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Teddy Vork – Rød Stue

Rød Stue
Roman af Teddy Vork
2 Feet Entertainment, 2025, 212 sider

Anmeldereksemplar leveret af forlaget.

Teddy Vork vandt Dansk Horror Selskabs pris for årets horrorudgivelse for novellesamlingen Ubuden (2 Feet Entertainment, 2023). Samlingen bestod af ni noveller, hvoraf fire havde været udgivet før. En af de nye noveller i samlingen var “Rød Stue”. I den følger man den nyansatte Benjamin, der skal lukke børnehaven af for dagen. Da han er på vej væk, synes han, at han ser et barn i et vindue, og han skynder sig ind igen. Han kan ikke finde noget barn, men i de følgende dage er der flere ting, som ikke er, som de skal være. Der er helt sikkert noget ubudent i børnehaven, som vil bruge Benjamin til at slippe væk.

Novellen var på 54 sider og var nok den novelle i samlingen, som brændte sig bedst fast hos mig som læser. Det er denne historie, som Teddy Vork nu har udbygget og omskrevet til en roman af samme navn. Den mere plads bruges til at give meget mere baggrund til Benjamin og de problemer, han kæmper med, samt til flere mystiske og skræmmende hændelser i børnehaven.

Den oprindelige novelleudgave fungerede bedre som en horrorfortælling, da det kortere format gav en mere intens fortælling, og de dæmoniske elementer fyldte på den måde mere i historien. Samtidig føltes det også, som om man havde et bedre kendskab til de børn, som er i centrum om det dæmoniske. Ved at børnene forholdsmæssigt fylder mindre i romanudgaven, bliver det heller ikke helt så skræmmende i slutspillet, hvor det dæmoniske omkring dem strammer til.

Da novellen brændte sig igennem hos mig, da jeg læste den, huskede jeg ganske glimrende slutningen, hvilket desværre ødelagde noget af læseoplevelsen af romanen. Har man ikke læst novellen, eller husker man ikke slutningen, vil dette ikke skæmme læsningen af romanen.

Det, der taler for romanudgaven, er, at vi nu kommer tættere ind på hovedpersonen Benjamin, og dermed bliver det mere en skæbnefortælling i stil med andre Vork-bøger som Forglemmigej (Kandor, 2024) og Mulm (Kandor, 2020). Ligesom i de to andre bøger bliver det hele lidt uklart i forhold til, om der er dæmoniske entiteter, som påvirker hovedpersonen, eller om det er personens skrøbelige psyke, der gør, at det hele blot er en skræmmende vrangforestilling. Denne usikkerhed gør det både mere interessant og spændende, da det så også er endnu mere uklart, hvad der er af muligheder for at overvinde og overleve. En anden ting, der også er fælles for de tre bøger, er, at det, der skræmmer hovedpersonerne mest, ikke er, hvad de selv udsættes for, men at der er en frygt for, at det dæmoniske har udset sig deres børn som mulige ofre. Dermed spiller bøgerne på den grundlæggende frygt, som alle forældre har, om at de ikke kan beskytte deres børn, og at hvis de fejler, risikerer de at miste det mest dyrebare, de har. Dette gør også, at det skræmmende bliver vedkommende for mig som læser, end hvis det “bare” havde været en fortælling om en dæmon, der var ude på at dræbe hovedpersonen.

Med Rød Stue viser Teddy Vork endnu en gang, at det ikke er noget tilfælde, at han har vundet den danske horrorpris flere gange, og at han er en helt særlig skræmmende fortællestemme, som man ikke finder hos andre danske forfattere.

Anmeldt af Thomas Winther

Udgivet i Bøger, Horror | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Walter og Trofast: Hævnen har vinger

Walter og Trofast: Hævnen har vinger
Animationsfilm, UK, 2024
Instruktion: Merlin Crossinghan & Nick Park

Walter opfinder en mekanisk havenisse, som skal hjælpe Trofast med at holde have – hvad hunden hverken har bedt om eller lyst til. Nissen viser sig at være så effektiv, at alle nabolagets haveejere spørger om de kan hyre den til at lave deres haver.

I mellemtiden sidder den forbryderiske pingvin Feathers McGraw, introduceret i kortfilmen De forkerte bukser, i fængslet, (dvs. Zoo) og ser om havenissen på lokal-tv. Det lykkes ham at fjernprogrammere havenissen og få den til at lave omkring hundrede destruktive kopier af sig selv i et forsøg på at slippe ud af Zoo og hævne sig på vores to (anti-)helte. Det kommer der en tilpas fjollet animationsfilm ud af, hvor vi selvfølgelig også får en del referencer til ost og hvor det som altid er Walter som via sine opfindelser skaber balladen, mens den hårdt prøvede Trofast skal rage kastanjerne ud af ilden.

 Anmeldt af Klaus Æ. Mogensen

Udgivet i Animation, Film | Tagget | Skriv en kommentar

The Electric State

The Electric State
Film, USA, 2025
Instruktion: Anthony & Joe Russo
Med: Millie Bobby Brown, Stanley Tucci, Chris Pratt m.fl.

Vi befinder os i et alternativt 1994, hvor menneskeheden har været i krig med robotter, som i denne verden i årtier har lavet det meste arbejde for mennesker. Til sidst forlangte de rettigheder, men da de ikke fik dem, gik de til angreb og kunne have vundet, hvis ikke tech-industrialismen Ethan Skate (Stanley Tucci) havde opfundet en måde til at fjernstyre uintelligente robotter via virtual reality, hvorved mennesker kunne klare sig mod robotterne. De overlevende robotter blev anbragt i et kæmpestort reservat i det centrale USA, omringet af en mur. Alle robotter udenfor reservatet er jagtet vildt.

Vi følger den unge kvinde Michelle (Millie Bobby Brown), som bliver antastet af en robot, som tilsyneladende har en form for forbindelse til hendes lillebror, som hun ellers havde fået at vide var dræbt i det samme biluheld, som tog livet af hendes forældre. Hun tager men med på en odyssé hvor hun møder en kriminel type (Chris Pratt), som tager dem dybt ind i det forbudte område, hvor de møder både venlige og fjendtlige robotter i forsøget på at få at vide hvad der i virkeligheden er sket med hendes bror.

Filmen The Electric State er baseret på den svenske kunstner Simon Stålenhags bog af samme navn og især billederne i den. Der er tidligere lavet en tv-serie, Tales From the Loop, baseret på en anden af Stålenhags bøger, men hvor denne var voldsomt kuldslået i sit triste univers, har skaberne af The Electric State valgt at gøre filmen til et kulørt, retrofuturistisk eventyr for hele familien. Man kan diskutere om det er at gøre vold mod forlægget, men resultatet er blevet en ganske okay underholdningsfilm, uden at være et mesterværk. Man kan nærmest kalde den en blanding af Robots, Tomorrowland og Surrogates, som også alle var okay underholdningsfilm, men om resultatet er prisen værd – det er angiveligt Netflix’s dyreste film til dato – kan diskuteres.

Anmeldt af Klaus Æ. Mogensen

Udgivet i Film, Science Fiction | Tagget | Skriv en kommentar

Herman Bang – De fire djævle

De fire djævle
Novellesamling af Herman Bang
2 Feet Entertainment, 2025, 113 sider

Anmeldereksemplar leveret af forlaget.

Herman Bangs De fire djævle er den syvende bog i 2 Feet Klassiker-serien, og samtidig er det den første af en dansk forfatter. Bang er ikke et forfatterskab som man normalt vil sige høre til inden for den gotiske genrer, men Steen Langstrup har udvalgt tre noveller der er dystre nok til at passe ind i en udgivelse i denne serie.

”Les Quatre diables” er fire cirkusartister som nyder stor beundring blandt publikum. Sådan har det dog ikke altid været, og det har kostet meget hårdt arbejde at rejse sig fra fattigdom til berømmelse. Igennem dette hårde arbejde i truppen er håbet om kærlighed spiret hos en af dem, men ham hvis opmærksomhed hun søger, har kastet sin på en anden. Historien er en fortælling om ulykkelig kærlighed, af den slags hvor kærlighed bliver til had, og kærtegn bliver pinsel.

”Barchan er død” er galgenhumor, hvor en løssluppen kommentar om at en person skulle være afgået ved døden får fatale konsekvenser, selvom den omtalte person lever i bedste velgående. Denne er ganske letlæst og underholdende, på en herlig morbid måde.

” Men du skal minds …” starter med ordene ”En spøgelseshistorie?”, og det er da også en form for historie om gengangere. Fortælleren tror dog bestemt ikke på spøgelser, selvom han har haft oplevelser der tyder på noget andet.

Steen Langstrup skriver i forordet om det nænsomme arbejde han har haft med et tilpasse og opdaterer stavemåder og sprog til noget nutidigt, samtlige med ikke at ændre på tekstens udtryk.  Og man kan godt fornemme hvor svært dette arbejde har været. I de tidligere bind i serien, hvor der har være tale om oversættelser, er det lettere at tilpasse og opdatere sproget, uden at gå på kompromis med teksten, da der i en oversættelse altid er tale om en bearbejdning af teksten. Dette kan man ikke på samme måde gøre når original teksten er dansk. Som læser var der flere gange hvor jeg var ved at gå i stå pga. problemer med at fange fortællestilen, og en enkelte sætningen var jeg nød til at opsøge en anden udgave af teksten da jeg næste var sikker på at noget var gået galt med opsætningen af teksten, men den var god nok:
De to søstre ventede, febrilske de også, i de hvide, lange Silkekåber, som indhyllede dem helt – mens duennaen, med en Kapothat på skæv, uafladelig råbte i diskanten og løb forfjamsket rundt med pudder, armsminke og knust harpiks til hænderne.

Den sætning skulle jeg lige igennem et par gange. Men nogle sider inde i bogen, så var jeg inde i sproget, og kan følge hvorfor Bang regnes for et vigtigt dansk forfatterskab.

2 Feet Klassiker-serien bliver blot mere og mere interessant at følge med i, efterhånden som der kommer flere forskelligartede forfatterskaber i rækken, og det er bestemt kun positivt at der nu også er en original dansk stemme i denne serie af klassikere.

Anmeldt af Thomas Winther

Udgivet i Bøger, Horror | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Mikkel Wendelboe – Døende verdener (Du er helten)

Døende verdener (Du er helten) – Et Skæbnekløvereventyr.
Af Mikkel Wendelboe
Forlaget Krabat 2025. 305 sider.

Anmeldereksemplar leveret af forlaget.

Døende verdener af Mikkel Wendelboe er en flot udgivelse fra Krabat. Farverigt omslag, fin indbinding, et godt ‘klonk’, når man banker på bogen.

Døende verdener er en spilbog i stil med Sværd & trolddom og lignende spilbøger, dog uden at der er en terningmekanik med. Man skal stadig vælge vej gennem bogen, der er stadig mange blodige dødsfald for hovedpersonen, og der er gemt koder rundt om i bogen, man skal gennemskue for at kunne komme videre i historien. Alt sammen elementer, som gør en sjov spilbog.
Historien går over stok og sten, som man vågner op i et rumskib, der er ved at forulykke, og man skal finde et sted at nødlande. Valget falder på en døende verden, hvor man strander, og i et desperat kapløb med tiden og med andre overlevende skal man forsøge at finde en måde at undslippe planeten på. Undervejs møder man talrige sære livsformer. Mere skal ikke afsløres af historien her, da læseren selv skal kunne vælge sig vej gennem handlingen.
Planeten er (endnu) hjemsted for mange, sære livsformer, og ved hjælp af bogens appendiks, Udvalgt føderal faunaoversigt, får man hints og ledetråde til, hvordan man skal overleve møderne med de særprægede væsner.
Kombinationen af appendikset med spilbogen giver en ekstra dimension til bogen, og det er en god gimmick for spilbogen, at man skal bruge denne viden om faunaen for at komme helskindet gennem historien.

Bremseklodsen for læseren er, at bogen er en del af Skæbnekløveruniverset, som er en slags space opera, som Mikkel Wendelboe har udforsket gennem en foregående trilogi. En uheldig konsekvens er, at man som læser af spilbogen blot kastes ud i handlingen uden at få en introduktion til Skæbnekløveruniverset. Noget af charmen ved science fiction er at blive kastet ud i nye universer og forsøge at lære dem at kende, mens man læser sig gennem bogen, og i de tilfælde er det intenderet fra forfatteren, og det efterlader ikke samme grad af spørgsmål til fiktionsuniverset, som fraværet af præsentation af universet gør det i Døende verdener. Således kan man som læser ikke andet end undre sig over, hvordan de samme livsformer kan være udbredt på talrige verdener, og om dette er en intenderet del af Skæbnekløveruniverset, eller om det er uigennemtænkt verdensbygning fra forfatteren.
Mest forstyrrende for læsningen er dog sproget, som er umanerligt floromvundent, og det maleriske billedsprog fører til forvirrende beskrivelser eller sære situationer, hvilket ikke fremmes af at forfatteren har fundet sig et par fraser, som han gentagne gange benytter. Det er en tekst, hvor man ville have ønsket at en redaktør havde gjort anmærkninger og givet forfatteren muligheden for at stramme teksten op.
Bogens manglende universskildring og det uklare sprog trækker ned fra, hvad der ellers ville have været et solidt rumeventyr på fremmede verdener mellem sære dyr og mystisk teknologi præsenteret gennem en spilbog med nogle ret fine ideer.

Anmeldt af Morten Greis

Udgivet i Bøger, Science Fiction, Spil | Tagget , , , | Skriv en kommentar