#moderneeventyr
Novellesamling
Forlaget Silhuet, 2018, 244 sider
I 2017 udskrev forlaget Silhuet en novellekonkurrence med temaet: eventyr omskrevet til moderne tid. Resultatet er blevet til antologien #moderneeventyr, der indeholder ti gendigtninger af kendte eventyr til målgruppen +12 år.
Lad mig starte med at rose den iøjnefaldende forside, der nok skal fange målgruppens blik. Titlen er præget som et hashtag i guld, og fotoet af hånden, hvorfra der er trillet et rødt æble ud i sneen, signalerer tydeligt eventyret om Snehvide, men i et moderne, lækkert layout.
“Snehvide” er også samlingens første eventyr. Novellen er skrevet af Nicole Boyle Rødtnes, der har udgivet et væld af børne- og ungdomsbøger siden sin debut i 2010. Derudover har hun medvirket i forskellige antologier for både børn og voksne, og “Snehvide” hører da også til blandt denne antologis bedste bidrag.
Her følger vi instagrammeren TeenQueen, der er den mest fulgte person på instagram. Men en dag dukker en ny profil op – Snehvide – og pludselig er TeenQueens status truet. Rødtnes rammer bullseye med sin gendigtning, som både formår at placere eventyret i en ny og nutidig kontekst, men samtidig er loyal overfor originalen. Og så er jeg ret vild med slutningen.
Jeg er også nødt til at fremhæve A. Silvestris bidrag. Silvestri er som Rødtnes et kendt navn både som bidragsyder til forskellige antologier, såvel som til en lang række romaner og novellesamlinger. Her gendigter han H. C. Andersens eventyr “Historien om en moder”.
En mor sidder på hospitalet og kigger på sin lille datter, der kæmper for sit liv i hospitalssengen. Det er nat, og en sygeplejerske kommer ind med en kop te til hende. Moren falder i søvn, og da hun vågner, er datteren væk. Det viser sig at sygeplejersken var døden, og nu sætter moren efter ham med hjælp fra forskellige, hun møder på vejen.
Umiddelbart lyder Silvestris novelle næsten for tro mod originalen, men også kun umiddelbart. For som altid leger Silvestri med sin tekst, så den rummer mere end man tror. Moren får f.eks. hjælp af den lille pige med svovlstikkerne og grantræet i sin jagt på døden; mens dødens have i Silvestris version er et tivoli fyldt med lyspærer. Eventyrets morale er dog stadig stærk, for som moderen sander til sidst: “Selvom man ved, at noget er rigtigt, kan det stadig føles forkert.”
Endelig vil jeg fremhæve Lars Ahns bidrag. Også Ahn er et kendt navn, når det gælder bidrag til antologier, og senest har han vundet Dansk Horror Selskabs pris for Årets Danske Horrorudgivelse 2017 for sin novellesamling Den nat vi skulle have set Vampyros Lesbos.
I “Prinsessen på ærten” følger vi en deltager i reality-programmet “Prinsesser på ærten”. Ti “prinsesser” har været igennem en udskillelse på vejen mod hovedpræmien som udover penge er en prins. I vores moderne verden er prinsesserne dog ikke nødvendigvis så forhippede på ægteskab, og jeg nød den uventede slutning.
“Prinsessen på ærten” er umiddelbart mindre genkendelig end f.eks. Silvestris novelle, men jo længere ind i historien, jeg kom, jo bedre forstod jeg Ahns idé, og resultatet er en spændende gendigtning men også en vellykket novelle i sig selv.
Jeg kunne også have omtalt Maja Møllers “Det er ganske vist”, Tenna Vagners “Den lille pige med svovlstikkerne” og Beatrix M. G. Nielsens “Alice i Eventyrland”, som alle tre ligeledes er innovative og overraskende gendigtninger, der i den grad flytter eventyret til en kontekst som nutidens unge genkender.
Det er i det hele taget skægt at se, hvor forskelligt forfatterne har tolket opgaven med at gendigte et eventyr. Nogle har fulgt det originale eventyr i opbygning og morale, mens andre har taget elementer fra originalen og skabt en ny fortælling. Et par stykker når måske ikke helt niveauet, men generelt er historierne dog gode, og jeg er sikker på, at målgruppen vil føle sig fint underholdt af disse ti moderne eventyr.
Forlaget Silhuet har tidligere udgivet antologien Sku ikke hunden på hårene med noveller om ordsprog, og i skrivende stund indkalder de historier om kærlighed (og problemer dermed) på Internettet.
Anmeldereksemplaret er venligt stillet til rådighed af forlaget
Anmeldt af Jette S. F. Holst i Himmelskibet nr. 55
Indhold:
- Nicole Boyle Rødtnes: “Snehvide”
- Lea Kala Landgren: “Den grimme ælling”
- Beatrix M. G. Nielsen: “Alice i Eventyrland”
- Maja Møller: “Det er ganske vist”
- Silvestri: “Historien om en moder”
- Jacob F. H. Petersen: “Kejserens nye klæder”
- Lars Ahn: “Prinsessen på ærten”
- Tenna Vagner: “Den lille pige med svovlstikkerne”
- Annette Skibby: “Svinedrengen”
- Sigrid Groth: “Tommelise”
Pingback: Efter Fantasticon 2018 | Lars Ahn