Serenity Role Playing Game
Jamie Chambers
Rollespil, 228 sider, $39.99
Serenity er navnet på et rumskib i Joss Whedons tv-serie Firefly og på en film baseret på tv-serien. Nu er det også navnet på et rollespil baseret på tv-seriens og filmens univers. Rollespil, der er baseret på allerede eksisterende universer, kan bedømmes ud fra to kriterier: Hvor godt kildematerialet er i forhold til universet, og hvor godt spillet fungerer som rollespil. Lad mig starte med det første.
Bogen indeholder ikke en meget detaljeret beskrivelse af universet – kapitlet “Brief Guide to the ‘Verse” er på 24 sider, kun lidt mere end en tiendedel af bogen. Det er dog nok til at fortælle en hel dele mere om forhistorien, universets opbygning, den politiske situation og de enkelte planeter, end man får at vide igennem film og tv-serie, som kun giver den allermest nødvendige baggrund. I tvserien er det fx kun antydet, at “the ‘Verse” er ét gigantisk solsystem med 27 beboede planeter og måner, men her i bogen får man ca. en tredjedel sides beskrivelse af hver planet – ikke meget, men nok til at give en idé om hvordan livet er. Den knappe information skyldes formentlig, at Jamie Chambers ikke har fået frie hænder til at digte videre på Whedons univers. Der står på forsiden, at spillet er baseret på filmens screenplay, og det kan godt tænkes at informationen er taget nogenlunde verbatim herfra. Der er dog også baggrundsinformation at finde rundt omkring i bogen: beskrivelse af diverse teknologiske dimser, en liste over slang og kinsesiske fraser (kinesisk og engelsk er universets to hovedsprog, og de fleste taler en blanding), og data for filmens hoved- og bipersoner. Hvis man som spilleder foretrækker at kende alle detaljer om den verden, man spiller i, er dette næppe rollespillet for en, men der er nok af stof til at give en mere kreativ spilleder masser af inspiration til eventyr.
Og så til reglerne. I en tid hvor 90% af alle rollespil er baseret på Wizards of the Coasts efter min mening middelmådige D20-regler, er det rart at se et spil der tør satse på nogle helt nye regler. Eller rettere, næsten helt nye, for systemet i Serenity er en videreudvikling af de oprindelige regler til So- vereign Stone-rollespillet fra 1999 – nogle regler, der trods mange gode ideer næsten med det samme blev skrottet til fordel for D20. Reglerne har været en tur på autoværkstedet og har fået slebet nogle kanter af, og det fremstår nu som et rigtigt godt regelsæt i den enkle ende af skalaen.
Grundlæggende er alle egenskaber beskrevet med en terningkode fra d2 til d12+d12 (dog sjældent højere end d12). Når en figur foretager en vanskelig handling, ruller man terninger svarende til en grundegenskab (”attribute”) og en færdighed (”skill”) og lægger dem sammen. Hvis handlingen skal lykkes, skal summen mindst være lig med et tal svarende til sværhedsgraden, med 7 som en gennemsnitlig sværhedsgrad. Figurer har desuden et antal ”plot points”, som bl.a. kan bruges til at rulle en eller flere ekstra terninger for en handling, til at undgå sår og til at påvirke plottet i en vis udstrækning. Man får plotpoint for at få gode ideer, spille godt rollespil og klare udfordringer. Man kan også få plotpoint hv is ens f igurs ulemper (”complications”) kommer i spil, og ofte skal man bruge plotpoint for at udnytte sine fordele (”assets”) fuldt ud. Man kan aldrig have mere end 12 plotpoints, så det gælder om at bruge dem jævnligt, og man kan ikke gemme mere end 6 fra spildag til spildag – resten skal bruges som erfaringspoint til at forbedre grundegenskaber eller færdigheder, få nye fordele eller skaffe sig af med gamle ulemper. Man kan frit købe de evner, man synes ens figur skal have (nogle ting vil dog nok kræve en god forklaring) – der er hverken klasser eller niveauer i systemet. Alle figurer har seks grundegenskaber (tre fysiske og tre mentale), men figurernes særpræg afhænger i højere grad af hvilke fordele og ulemper, man vælger til dem, og dem er der hhv. 36 og 46 af. Fordele kan være alt fra at have gode forbindelser til at slå en proper næve, og ulemperne strækker sig fra at være ludfattig til at være grim som arvesynden. Figurer skal have mindst én fordel og én ulempe og kan ikke have mere end fem af hver. Ulemper giver ekstra point at købe grundegenskaber for, mens fordele koster point. Fordele og ulemper kan enten være “minor” til 2 point eller “major” til 4 point. De mange fordele og ulemper er nok den del af spillet, der er sværest at få overblik over, men heldigvis er der en god oversigtstabel. Færdigheder er der kun 23 af, men til gengæld er hver af dem delt ind i et antal specialiteter. Man kan kun træne de generelle færdigheder op til d6, derefter skal man træne hver specialitet for sig. Det betyder, at figurer sjældent har alenlange lister over færdigheder – figureksemplerne har typisk en halv snes generelle færdigheder og fire-fem specialiteter. I det hele taget er figurernes data ret overskuelige og vil uden problemer kunne skrives ned på et A5-ark. Det er måske grunden til, at bogen ikke har et figurark til fotokopiering, sådan som der ellers næsten altid er (man kan dog finde adskillige varianter på spillets hjemmeside, www.serenityrpg.com).
Kampsystemet er i bund og grund ret enkelt: Hvis en skyder og en anden dukker sig, er skaden lig med forskellen mellem angrebsslaget og forsvarsslaget (hvis større end 0), fordelt lige mellem ”stun” og ”wound”. Hertil lægges noget skade for våbenet, enten ren stun, ren wound eller en blanding. Hvis summen af det stun og wound, en figur har taget, overstiger summen af figurens livspoint, mister figuren bevidstheden (særligt seje figurer kan dog foretage et par handlinger før de dratter om), og hvis wound alene overstiger livspoint, er figuren død eller døende. Beskyttende panser trækker fra skaden (primært wound), men panser er generelt ikke specielt effektivt, og de mere effektive typer begrænser bevægelsfrihed, så de fleste vil nok foretrække at satse på at undgå at blive ramt (det passer også godt med filmen og tv-serien, hvor figurerne ikke render rundt med tungt panser, selvom de ved de skal i kamp). Det er muligt for alle figurer at foretage flere handlinger i en runde, men det giver kumulative minusser at lave flere ting, og man kan ikke gøre noget hvis ens færdighed bliver reduceret til under d2. En dygtig skytte vil således kunne fyre 3-4 skud af, men med et sværd vil han kun kunne lave én manøvre hver runde, hvis han ikke er trænet i at bruge det.
En vigtig ting i mange science fiction- film og tv-serier er heltenes rumskib, som ofte har lige så meget karakter som figurerne selv. Tænk bare på Millennium Falcon, Enterprise, Andromeda og selvfølgelig Serenity. Det har man taget konsekvensen af i spillet ved at have regler for at lave rumskibe, der til forveksling ligner dem, man laver figurer efter – rumskibe har ligefrem de samme grundegenskaber som menneskelige figurer, selvom betydningen er lidt anderledes (”Willpower” er fx et tal for, hvor mange reservesystemer og sikkerhedsmargener, et skib er bygget med). Rumskibe har også fordele, ulemper og færdigheder, selvom listerne her er lidt anderledes (og kortere) end for menneskelige figurer. En spilleder har altså muligheden for at designe præcis det rumskib, han eller spillerne vil have, og regne ud hvad det vil koste (et skib med ulempen “Seen Better Days” er særligt billigt). Hvis man ikke gider det, er der data for en del standardskibe, inklusive grundplaner.
Bogen er en nydelig hardcover med flot layout og fuld farve på billederne. Illustrationerne er omtrent lige fordelt mellem billeder fra filmen og illustrative farevetegninger. Kapitlerne i bogen er meget overskueligt opbygget, men til gengæld mangler der et stikordsregister. Teksten er skrevet ret ligetil i en tone, der prøver (med et vist held) at lægge sig op ad sproget i filmen. Jeg vil tro, at Serenity vil være et udmærket spil til at introducere nye spillere til rollespil, fordi det er så enkelt, men samtidig er systemet fleksibelt og gennemtænkt nok til at erfarne spillere også kan få glæde af det. Og så er alle nødvendige regler for både spillere og spilledere samlet i én bog, inklusive et udmærket kapitel med forslag til hvordan man laver og kører eventyr (en af de sjovere t ing her i er en “technobabble” tabel for skader på et rumskib, der fx kan give resultatet “Hydraulic” “Stabilizer” “Fell Off”, med effekten “Fuel consumption doubles until fixed”). Alt i alt et godt spil, uanset om man er fan af Firefly og Serenity eller bare har lyst til at spille noget andet end D20 til forandring. Det virker i øvrigt ikke som om det vil være særlig svært at modificere spillet til at håndtere mere generisk space opera.
Anmeldt af Klaus Æ. Mogensen i Himmelskibet nr.9