The Incident

The IncidentThe Incident
Film, USA/Frankrig/Belgien, 2011, 81 min.
Instr.: Alexandre Courtès
Medv.: Rupert Evan, Dave Legeno, Kenny Doughty m.fl.
På DVD fra Another World Entertainment

I 1989 forsøger fire venner at slå igennem med deres rockband, men har indtil da måttet tage arbejde i køkkenet på et afsidesliggende sindssygehospital for at tjene til dagen og vejen. Umiddelbart volder jobbet dem ikke de store kvaler, men der anes en underliggende, gnavende stressfaktor i form af stedets karakter og nogle af dets mere utilregnelige beboere. Da et uvejr ydermere får strømmen til at forsvinde og overlader personalet til mørket og galningene, udvikler endnu en dag på arbejdet sig til en mareridtsagtig kamp på liv og død.

Skuepladsen i The Incident er i sig selv ildevarslende. Her er ikke tale om distancerende, metafysiske kræfter, men om en meget håndgribelig trussel fra kødelige mennesker, som til gengæld er skræmmende fremmedartede i deres uligevægtighed. Mennesker, som kan finde på ting, kun mennesker kan udtænke – og uden kontrol over dette.

 

De medvirkende gør det generelt godt, og filmen opbygger fint en atmosfære af undertrykt kaos, som blot venter på at eksplodere blandt patienterne. Dette underbygges af små skævheder i den daglige arbejdsgang: Manden, der leverer kødet til anstaltens køkken, den dag korthuset ramler, virker skødesløst fraværende, og der befinder sig et dyrekranium i leverancen. Man fornemmer med andre ord, det ikke bare bliver ”endnu en dag på kontoret”.

Thrillere og gysere om overlevelse eller flugt står ofte over for en udfordring i form af de allestedsværende mobiltelefoner, som hovedpersonerne selvsagt hurtigt ville udnytte til at tilkalde hjælp, advare om faren osv. Med andre ord er moderne fortællinger ofte nødt til at arbejde rundt om dette element og sætte det ud af spillet, da dets indflydelse formentlig ellers hurtigt ville slutte festen. Nærværende films datering eliminerer mobilproblematikken og gør vores stakkels hovedpersoner afhængige af den klassiske stationære telefon, som de selvfølgelig først lige skal lokalisere i den mørklagte bygning, ikke kan tage med sig i tilfælde af problemer og, som vi ved fra så mange andre thrillere, er nem at afskære forbindelsen til. Og da størstedelen af handlingsforløbet udspiller sig inde på sindssygehospitalet, har filmskaberne heller ikke skullet ulejlige sig voldsomt med tidsbilledet af den omgivende verden. Snedigt!

Kombinationen af overlevelseskampens enkle præmis og galningenes uforudsigelige adfærd er godt horrorpotentiale, men udgør også filmens væsentligste udfordring. Den indledende følelse af, at det hele kan og vil gå rigtig galt, er velgørende, og det er skræmmende, da det sker. Men undervejs bliver følelsen af tilfældighed lidt dobbeltsidig, mens kokkene synes at løbe spidsrod gennem de samme gange og lokaler fra det ene grufulde optrin til det andet. Denne umiddelbare mangel på form og fokus passer på den anden side godt i tråd med situationens udvikling.

Og bedst som det synes oplagt at kritisere manglen på substans, runder filmen af på en måde, som enten er for letkøbt og understøtter ovenstående kritik eller faktisk har noget på hjerte og måske antyder en sammenhæng med filmens tidligere skævheder og et vist metaforisk tilsnit.

Min indre Holger Fortolker er endnu ikke helt afklaret, så karakteren bliver lidt forbeholden, men er du horrorfan og indforstået med en slutning, der ikke nødvendigvis er konkret, leverer The Incident en ganske underholdende 1½ time.

Karakter: 6 stjerner ud af 10

Anmeldt af Ruben Greis i Himmelskibet nr.36

Dette indlæg blev udgivet i Film og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *