Fordærv
Michael Kamp
Roman, 99 sider – paperback
Books on Demand 2007
www.michaelkamp.dk
Dette er en kort hurtig læst bog der handler om en klasse i opløsning. Klassen bliver langsomt fordærvet og klasselæren ”mister” flere og flere elever. Han forsøger desperat at holde liv i de der stadig er håb for, men de forsøg han gør på at adskille de døde fra de levende bliver alle afvist fra skolens ledelse, for i folkeskolen gør man ikke forskel, og bare fordi nogle af eleverne er blevet til zombier, der forsøger at æde de andre elever, så er det ikke i orden at isolerer dem.
Vi følger klasselæren Gregers i gennem bogen, men i hvert kapitel er der sat fokus på en enkelt elev. Det starter med klassens stille pige, som der ikke rigtigt er nogen der lægger mærke til pludseligt sidder og er død, for normalt er hun heller ikke en man lægger mærke til. Nu er hendes blik blevet endnu mere tomt, og hun sidder og snerrer. Herefter breder zombificeringen sig, men problemet bliver for alvor tydeligt da eleverne begynder at overfalde de andre elever fra specielt de yngre klasser.
Historien er ikke specielt blodig (af en zombie fortælling). Bogen handler da også mere om de problemer der kan opstå i specielt folkeskolens større klasser med isolering af elever, hadekampanger og usikre elevers forsøg på at finde sig tilrette med de andre elever. Forfatteren Michael Kamp er uddannet folkeskolelærer og har hovedsageligt undervist i de større klasser, så mon ikke det er her inspirationen er hentet. Bogens emner er således nogle der gør at bogen vil kunne bruges i undervisningen til brug som oplæg til diskusion omkring hvordan en skoleklasse fungerer. Jeg tror dog næppe at bogen i praksis vil blive brugt i undervisningen, for selvom emnerne er velegnede, så er jeg ikke sikker på at alle elever vil syntes om at læse om zombier der æder børn (personligt ville jeg have elsket hvis min folkeskolelærer havde givet os denne bog, men da jeg gik i 9. klasse læste jeg selvfølgelig også bøger som Dennis Jürgensens Kadavermarch).
Bogen er skrevet med en skæv sort humor, så selvom den handler om børn der æder børn, så kan man ikke lade være med at trække på smilebåndet over passager som: ”Da Gregers dagen efter kom ind i klassen til dansktimen, sad Poul og stirrede ud i luften med brustne, gullige øjne og svajede på stolen. De andre elever havde rykket deres borde væk fra ham, så han nu sad i en ryddet cirkel i hjørnet. Det kom ikke bag på Gregers. De vidste godt, hvordan det var fat hjemme hos Poul, så han var i virkeligheden nok bedre tjent med at være død” eller ”Lille Anne fra 3. havde mistet både sin kind og sin skoletaske og det var strømmet ind med forældreklager”
Ligesom Romeros Zombiefilm indeholder kommentarer om samfundet, så gør denne bog det også, blot med helt andre virkemidler.
Bogen kan anbefales både hvis man vil læse en kommentar til folkeskolen, og hvis man vil underholdes med en anderledes zombie-fortælling.
Anmeldt af Thomas Winther i Himmelskibet nr.15