Horror zeitgeist
– Auteur Larry Cohen
Faglitteratur af Jacob Lillemose & Karsten Wind Meyhoff
Space Poetry, 2017, 88 sider
Bogen starter med at slå fast at filmskaberen Larry Cohen skal nævnes i samme åndedrag som Wes Craven, Tobe Hooper, George A. Romero, Joe Dante, John Carpenter og David Cronenberg. Den lægger dermed op til at han er i samme kategori som de helt store horrorinstruktører fra 70’erne og 80’erne. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke genkendte navnet Larry Cohen da jeg først hørte det, men det hjalp de der begyndte at komme nogle filmtitler på, specielt da filmen The Stuff blev nævnt; en film som jeg var godt underholdt af da jeg så den i sin tid, og det var netop dette minde der gjorde at jeg satte mig og læste denne bog.
Bogen består af tre kapilter, hvor det første er en form for introduktion der sætte perspektiv på Cohnes film og den tid de er lavet på. Det er interessant læsning, men afsnittet lider af at det sætter som forudsætning at man har set de film som den omtaler, da der stort set ikke er nogen præsentation af filmene i teksten. Da jeg med skam må indrømme at der er nogle mangler i min filmopdragelse på dette punkt, gjorde det at læsningen af teksten var lidt frustrerende, da man sad med en fornemmelse af at mangle noget viden for at kunne læse den. Omvendt så gjorde den dog at der kom et par ekstra titler på min liste over film jeg skal have opsporet og læst.
Næste del af bogen er er interview med Cohen lavet i forbindelse med en visning af The Stuff i Cinemateket i København. Dette er hovedafsnittet i bogen, og det er spændende læsning at høre noget om hans arbejde og små anekdoter fra nogle af hans film, og efter at have læst dette, fik jeg bestemt lyst til at få opsporet den VHS-udgave af The Stuff som jeg i sin tid så, for at få genset filmen.
Bogen afsluttes med et lille kapitel omkring horror og omkring hvordan horrorfilm er blevet mere tilgængelige. Et fint afsluttende kapitel.
Udgivelsen har form af en bog, men indholdet har mere form af et fanzine. Den bygger på en interesse for et snævert område. Den er rettet imod et snævert publikum, som allerede har en viden på området. Hvis udgivelsen havde haft form af et fanzine, så ville jeg ikke på samme måde havde savnet de nærmere præsentationer af filmen, på samme måde som jeg går nu hvor det er en bog. Når det er sagt, så er det en flot lille bog, trykt på ‘groft’ papir og med en del illustrationer, der alle sammen passer rigtigt godt til indholdet og formatet.
Det er en fin udgivelse til et snævert publikum, men finder den det publikum, så skal de bestemt nok sætte pris på den, og uanset hvad så giver den lyst til at se eller gense Larry Cohens film.
Forlaget Space Poetry har sponseret anmeldereksemplaret
Anmeldt af Thomas Winther i Himmelskibet 53