Det nådesløse daggry
Antologi redigeret af Lars Grill Nielsen
Enter Darkness, 2019, 286 sider
Forlaget Enter Darkness har slået sig op på udgivelsen af dansk horror og har bl.a. tidligere udgivet de to antologier Hvis jeg overlever natten og Rustkammeret i serien Fortællinger fra mørket. Den nye antologi Det nådesløse daggry er ikke i denne serie, men indholdet er stadig dystre noveller. Bagsideteksten beskriver indholdet som et “… mix af klassisk og moderne fantasy med mørke elementer af horror og et par velanrettede twists af science fiction”; en beskrivelse som jeg mener rammer indholdet ret godt (dog er der kun Tue Omøs “Det kubistiske hjerte” som jeg vil betegne som science fiction ).
Flere af novellerne omhandler ikke mennesker, men derimod dæmoner eller sagnvæsner som lever i udkanten af menneskets verden. Et eksempel på dette er den novelle der indleder samlingen, “Dyndfolkets arv” af Tenna Vagner, som handler om et af dyndfolket, som skabes idet et menneskebarn ofres i en mose. Væsnet udvikler hurtigt en bevidsthed om sin egen eksistens og sin egen styrke, men væsnet er ikke alene i den verden den er skabt i.
I “Aldhissla” af Carina Evytt er det elletroldenes konge. der nok er en mægtig kriger, men derfor frygter han alligevel de underjordiske, og han er nødt til at føje de underjordiskes dronning.
I “Naglfar” af Martine Cardel Gertsen er det fortidens synder og grufuldheder udført på kvinder i bl.a. Kina, der nu manifesterer sig i et forsøg på at fremskynde ragnarok.
Der er flere historier som i forskellige former handler om sovende dæmoniske kræfter, som ved en fejl vækkes med grufulde konsekvenser.
Som altid med antologier, er der stor forskel på novellerne og den tilgang som forfatterne har haft til temaet. I denne er det tilgangen til fantasyelementet der adskiller sig mest fra novelle til novelle. De fleste tager udgangspunkt i elementer der kunne være taget ud af folklore og overleveringer, men der er også gjort godt brug af dæmoniske elementer fra mange gysertraditioner. Generelt passer bogen godt ind i bagsidetekstens beskrivelse af mørke og dystre fantasyfortællinger, hvilket også gør at den adskiller sig fint fra de mange horrorantologier der er udkommet i de sidste fem år, og selvom den således ikke matcher de to Fortællinger fra mørket-antologier, så hører den hjemme på hylden ved siden af dem.
Anmeldereksemplar doneret af forlaget
Anmeldt af Thomas Winther i Himmelskibet 57