Station Eleven
TV-serie, HBO Max 2021-2022
10 afsnit af ca. 45 minutter
Udviklet til tv af Patrick Somerville
Med: Mackenzie Davis, Himesh Patel, Matilda Lawler, Daniel Zovatto, Lori Petty, Danielle Deadwyler, Gael Garcia Bernal m.fl.
I 2014 udkom Emily St. John Mandels roman Station Eleven (Anmeldt i Himmelskibet nr. 46), som blev en bestseller og vandt en Arthur C. Clarke Award for sin rørende fortælling om en fremtid, hvor en dødbringende influenzavirus har taget livet af 99 procent af klodens befolkning.
Dengang havde Emily St. John Mandel ingen anelse om, at vi blot seks år senere ville befinde os midt i en virkelig pandemi, og tilfældet ville, at den brød ud, mens optagelserne til en serie baseret på hendes roman var i fuld gang.
Station Eleven er en af mine yndlingsromaner fra det seneste årti, så det var med spænding og en vis uro, jeg satte mig til at se serien på HBO Max, for den kunne umuligt være lige så god som bogen.
Men det er den, selv om serien adskiller sig fra romanen på flere afgørende punkter, og paradoksalt nok er det grunden til, at den er så vellykket.
Skønlitteratur og film/serier er vidt forskellige medier, og min pointe er, at det sjældent giver det bedste resultat at være alt for tro over for forlægget. Meget sigende er nogle af de bedste og mest rørende scener fra serien slet ikke med i romanen, blandt andet fordi skaberne fra start lader hovedpersonerne Jeevan og den lille pige Kirsten blive sammen, mens de i bogen hurtigt skilles og ikke har mere med hinanden at gøre.
Det fungerer fint i romanen, hvor Emily St. John Mandel er eminent til at beskrive personerne gennem deres indre liv og tanker, men det havde næppe fungeret i serien, hvor vi som seere er afhængig af at se folk interagere og have relationer.
I stedet for at følge romanens handling slavisk går serien efter at genskabe dens tone og stemning og frem for alt dens budskab om, at vi har brug for mere end mad, drikke og søvn, hvis vi skal overleve som mennesker, men også behøver drømme og håb.
Af en post-apokalyptisk fortælling at være er Station Eleven forunderlig optimistisk på menneskehedens vegne, og selv om hverken romanen eller serien lægger skjul på, at der også sker grusomhederne i dens verden, er vi stadig et pænt stykke fra The Road og The Walking Dead.
Selv om Emily St. John Mandel er krediteret som producer på serien, havde hun på forhånd sagt, hun ikke ville involveres i den kreative del. I den officielle Station Eleven-podcast har hun rost serieskabernes ændringer, og jeg er ikke sikker på, at jeg selv ville have tænkt over dem, hvis jeg ikke var begyndt at genlæse romanen efter at have set halvdelen af serien.
Så det siger en del om, at Station Eleven føles som en meget tro bearbejdning, selv om den ikke er det i traditionel forstand.
Anmeldt af Lars Ahn