Reading Comics And What They Mean – How Graphic Novels Work
Bog af Douglas Wolk, Da Capo Press 2007, 416 s.
Det er ellers et stykke tid siden jeg rigtigt har læst noget seriøs litteratur, der ser videnskabeligt på tegneserien som medie. Faktisk så begrænser det sig vist til et par stykker der blev udgivet på dansk i slut-’70erne eller start-’80erne. [Jeg kan på anmelderens forespørgsel oplyse at det drejer sig om Horst Schröders Fremtiden i tegneserier (Carlsen Comics, 1982) og Laigaard og Poulsens Personskildring i tegneserier (Stavnsager, 1984). -Red.] Der findes sikkert en del – en af de vigtigste er nok Scott McClouds Understanding Comics: The Invisible Art (1993) – på dansk Tegneserier – fornøjelse, fremstilling, forståelse (Gyldendal, 1994) – men i forbindelse med noget research på en andet indlæg til dette blad, så faldt jeg over denne nyudgivne bog (2007), og den gjorde mig ærligt talt så nysgerrig at jeg købte den. Grunden til min interesse er, at denne bog nærmest udelukkende fokuserer på amerikanske tegneserier og primært på dem som er udgivet som såkaldte ”graphic novels” dvs. enten mere eller mindre selvpublicerede færdige værker eller samlinger af DC/Marvel historier med en rimelig fortløbende handling og en afslutning, der sælges i noget der minder om bogform. Nærværende bog er righoldigt illustreret med over 100 eksempler fra de udvalgte værker og det er tydeligt, at Douglas Wolk brænder for emnet, som han da også lever af som tegneserieanmelder på New York Times, Salon, Rolling Stone, m.fl.
Wolk bruger de første 135 sider på at fortælle lidt om tegneseriens historie med fokus på USA, indflydelsen fra forlagene, betydningen af indførelsen af Comics Code, der indførte censur og det efterfølgende brud med samme censur, en diskussion af forskellige definitioner på tegneserier, forskelle og ligheder med film, positive og negative aspekter af samlere, betydningen af ”stil” og auteurens (her hovedforfatter og/eller tegner) vigtighed for den gode tegneserie. Han kommer sågar ind på Immanuel Kants Kritik Af Æstetisk Bedømmelse, men det er heldigvis stadig underholdende læsning…
Et andet interessant afsnit i denne sektion af bogen er en spændende argumentation for de underliggende metaforer, der er grundlag for mange af de klassiske superheltes succes. Der er de åbenlyse såsom Grønne Pil <–> Robin Hood til de mere subtile, men ikke desto mindre bestemmende for hele serien som Spider-Mans codex ”with great power there must also come – great responsibility!”
Det siger sig selv at talrige skurke selvfølgelig også er bygget efter samme princip, hvor ærkefjenderne typisk er kontrametaforen/- symbolet til helten.
Alt sammen er det oplæg til Wolks argument for den ”stil” han kan lide, og de efterfølgende 220 sider er stort set hans subjektive anmeldelser af nogle af hans yndlingstegnere/-forfattere, der heldigvis inkluderer mange af de bedste ting, der er udgivet i USA.
Jeg nævner i flæng Ditko, Eisner, Miller, G. og J. Hernandez, Spiegelman, Dave Sim, Alan Moore, Grant Morrison, Starlin, Hope Larson, m.fl.
Personligt vil jeg da erkende at visse af hans valg, er jeg ikke enig i, men han argumenterer trods alt grundigt for sin sag, og jeg er absolut blevet klogere og mere nysgerrig af at læse denne bog. Jeg ville f.eks. ikke have anet, at jeg skulle købe Grant Morrisons The Invisibles på den seneste Fantastik-auktion, men pga. at jeg havde læst denne bog, så var det ret oplagt at dét måtte være noget for mig, og det lykkedes. Ergo kan bogen anbefales som inspiration og give lidt erkendelse af at det ikke kun er europæerne der kan lave ”art”- comics men amerikanerne kan også, og der er tilmed superhelte i en stor del af dem.
Anmeldt af Niels Gjerløff i Himmelskibet nr.21