The Best Horror of the Year Vol. 2
Antologi redigeret af Ellen Datlow
Night Shade Books 2010, 308 s.
Fans af litterære gys fik sidste år lidt af et chok, da serien The Year’s Best Fantasy and Horror stoppede efter 21 udgaver. De fik dog ikke grund til at sørge længe, for redaktøren af horror-delen, Ellen Datlow, var hurtigt på banen med en ny serie, The Best Horror of the Year (anmeldt i Himmelskibet nr. 23), som kom lovende fra start, selv om 2008 måske ikke var noget super-år for genren i novelleform.
Den glædelige nyhed er, at nummer to nu er udkommet, og at niveauet har fået et pænt nøk opad. Ellen Datlow har udvalgt 17 noveller (mod sidste års 19 noveller og to digte), og der er faktisk ikke én eneste af dem, hvor man tager sig i at tænke, hvorfor den mon kom med. Det er sjældent, jeg oplever det med antologier, selv når der er tale om en redaktørs bud på årets bedste historier.
En forklaring på det højere niveau kan være, at 2009 bød på flere gode originalantologier, hvoraf Ellen Datlow selv stod for et par af dem. Ud af de 17 noveller stammer fire fra hendes antologier Poe og Lovecraft Unbound, hvilket ikke er så mærkeligt, eftersom de samtidig var blandt de mest omtalte og anmelderroste.
De tre noveller fra Poe, som i sommer vandt The Shirley Jackson Award for bedste antologi og er nomineret til en World Fantasy Award, hører da også til blandt højdepunkterne.
Pudsigt nok er alle tre inspireret af den samme historie, ”The Masque of the Red Death,” selv om det ikke er så åbenlyst i Laird Barrons ”Strappado” – en fortælling om rige turister på afveje i Indien.
Suzy McKee Charnas’ ”Lowland Sea” er mere tydelig med sine Hollywood-typer, der flygter fra en dødbringende epidemi og forskanser sig i en luksusvilla ved Middelhavet, mens John Langans ”Technicolor” tager skridtet fuldt ud og simpelthen er udformet som en analyse og forelæsning om Poes novelle. Trods det tørre udgangspunkt er det min favorit blandt de mange fremragende historier, fordi den på intelligent vis både leger med formen og med genren, men også giver sin helt egen fortolkning af Poes forfatterskab.
Værd at nævne er også ægteparret Gemma Files og Stephen J. Barringers rygradsrislende ”Each thing I show you is a piece of my death” om en død mand fra en mystisk snuff-film, der begynder at dukke op i andre folks værker, og Michael Marshall Smith får med ”What Happens When You Wake Up in the Night” effektivt genskabt det gamle barndomstraume om at vågne op i et bælgmørkt værelse uden at kunne finde lyskontakten.
Endelig er Michaela Morrissettes ”Wendigo” om en kvinde, der føler sig draget af en gruppe moderne kannibaler, nok den novelle i antologien, som er tættest på at fejle, fordi den konstant balancerer på grænsen til det prætentiøse med sin stil. Men samtidig fascinerer den og er med til at tegne et interessant billede af den litterære gyserscene lige nu. Sammenholdt med det tårnhøje niveau gør det The Best Horror of the Year Vol. 2 til et must for yndere af genren.
Anmeldt af Lars Ahn Pedersen i Himmelskibet nr.26