V For Vendetta

V For Vendetta
Film, USA 2005, 132 min.
Instr.: Andy & Larry Wachowski
Medv.: Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Rea, m.fl.

Så kom den endelig, den længe ventede filmatisering af Alan Moores stærkt politiske tegneserie V For Vendetta, produceret af Matrixkoryfæerne Andy og Larry Wachowski. Vi følger journalisten Evie og hendes møde med den terroristiske anarkist ‘V’ i kampen mod et fascistisk fremtids-England i en verden hvor USA er brudt sammen. Evie bliver et tilfældigt offer i ordensmagtens jagt på V og fatter mere og mere antipati for systemet og sympati for terroristen. En politimand stykker gradvist Vs baggrundshistorie sammen og bliver i tvivl om hvem han bør holde med.

Oprøreren V præsenteres meget klart som ‘the good guy’, mens det etablerede system er ‘the bad guys’. Nogle har opfattet filmen som kontroversiel, fordi den tilsyneladende retfærdiggør terrorisme. Men det kommer jo helt an på hvad man mener med ‘terrorisme’. Reelt er der her tale om politik, og volden er i høj grad symbolsk og udtrykker en ønskedrøm om at folk var forenet i en revolutionær ideologi som kunne transformere samfundet. V For Vendetta er en stærkt samfundskritisk og dejligt rebelsk film med hjertet på rette sted. Den ender ligesom f.eks. Fight Club med at udsende et samfundsødelæggende budskab i godhedens og menneskelighedens navn. På den anden side siger den ærgerligt nok ikke rigtig noget om hvad der så skal komme i stedet for det bestående, hvilket desværre er denne type anarkistiske historiers traditionelle svaghed. Forhåbentlig kan vi i nær fremtid se frem til en ny type politiske film som gør noget ved denne mangel.

Under alle omstændigheder spiller både Natalie Portman og Hugo Weaving absolut fremragende, og filmen er fyldt med flotte effekter. Jeg er godt tilfreds med filmen, som jeg mener er en værdig kunstfilm med masser af symbolik, selvom den stilistisk godt kunne have været langt mere gennemført. Produktionsværdierne er pæne, men ikke specielt opfindsomme, unikke eller tidløse. Vendetta fungerer udmærket som enkeltstående film, men om den vil blive en af filmhistoriens større klassikere, kan man godt have sine tvivl om (den har dog allerede placeret sig solidt på IMDbs Top 250). Ikke desto mindre er det en film med mange gode, både tanke- og følelsesvækkende elementer, og den fortjener en høj karakter: 9 ud af 10.

Anmeldt af Tue Sørensen i Himmelskibet nr.10

Dette indlæg blev udgivet i Film og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *