Pinocchio-papirerne
Tor Åge Bringsværd
Roman, 141 sider, kr. 198
Introite! Publishers 2006
(Norsk original 1978)
Ker Shus
Tor Åge Bringsværd
Roman, 160 sider, kr. 228
Introite! Publishers 2006
(Norsk original 1983)
Det danske forlag Introite! Publishers har valgt at oversætte et par af den norske forfatter Tor Åge Bringsværds ældre science fiction-romaner. Bringsværd er Norges mest læste sf-forfatter, men næppe (som forlaget skriver) Norges mest læste forfatter, selvom hans popularitet ikke begrænser sig til egentlige sffans. Han har vundet et stort antal priser for sine bøger og skuespil. Bringsværd har samarbejdet en del med Norges anden store sf-forfatter, Jon Bing, som på dansk nok mest er kendt for sine ungdomsromaner.
De to bøger er trykt i ganske nydelige hardcover-udgaver med fint papir og en flot grafisk stil. Forlaget har lidt usædvanligt valgt at bruge fotos af forfatteren som omslagsillustrationer. Begge bøger er forholdsvis korte og er derfor hurtigt læst, men det betyder ikke at indholdet er tyndt.
Pinnochio-papirerne er den ældste af de to bøger, men paradoksalt nok den der bærer alderen bedst. Det er en surrealistisk historie, som man nok i dag vilde kategorisere som ‘urban fantasy’, fortalt gennem en række breve, dagbogsnotater, artikler og politirapporter. Denne brudte fortællestil med skiftende tone og synsvinkel bidrager til bogens drømmende stemning.
Den norske folkemindesamler Jonas Refn tager til Budapest for at møde sin kollega Varga, som imidlertid er forsvundet. Refn finder nogle papirer, som Varga måske har skrevet. Dels er der en artikel, som genfortæller en masse myter om mennesker født af planter, og dels er der nogle noter, der angiver at være fra en dagbog skrevet af selveste Pinnocchio! Ikke Pinocchio helt som vi kender ham fra Disneys tegnefilm, men den virkelige skikkelse, der inspirerede til historien.
Refn bliver hvirvlet ind i en uvirkelig historie, der blander østeuropæisk bureaukrati fra før Murens fald med en mytisk beretning om en krig, der er lige så gammel som menneskeheden selv.
Pinnocchio-papirerne fremstår som en bog, der næsten lige så godt kunne have været skrevet i dag som for knap 30 år siden.
Hvor Pinnocchio-papirerne er fantasy, er Ker Shus til gengæld ren science fiction. Den foregår på Jorden i en fjern fremtid, hvor planeten af ikke nærmere forklarede grunde er holdt op med at rotere. Alt liv findes derfor i tusmørkezonen mellem den brændende sol og det isnende mørke. Tusmørkezonen er befolket af primitive folkefærd, der er en blanding af dyr og mennesker.
Hovedpersonen Rokam bor blandt de katteagtige Felin, men er anderledes – han har hverken pels eller hale, og hans ‘far’ viser sig at være en robot. Rokam kommer efter sin ‘fars’ død væk fra sin stamme og ender hos det underjordiske rottefolk Gna, der fatter interesse for ham. For måske er Rokam nøglen til at kontrollere teknologien i de gamle, forladte menneskebyer såsom Ker Shus, der stadig udsender robotfly som jager dyremenneskene.
Rokam kommer selv med tiden ind i den forbudte by, hvor han finder at mange ting ikke er som han troede – men kan han gøre noget ved det?
Ker Shus minder på mange måder om de bøger, vores egen Niels E. Nielsen skrev i 1970’erne, og den fremstår trods mange gode kvaliteter ikke så original som Pinnochiopapirerne. Bogens dommedagstema hører lidt en anden tid til – ikke fordi det er mindre aktuelt, men fordi emnet blev ret udtømt i den kolde krigs tid. Men hvis man savner nye bøger fra Nielsens hånd, kan denne læses som en udmærket erstatning.
Anmeldt af Klaus Æ. Mogensen i Himmelskibet nr.10