Under the Skin
Film, Skotland 2013, 108 min.
Instr.: Jonathan Glazer
Medv. Scarlett Johansson, m.fl.
Scarlett Johansson kører rundt i Glasgow og omegn i en vare-vogn og spørger diverse mænd, hun møder, om vej. Nogle af dem tager hun en længere snak med, og enkelte inviterer hun hjem til et forfaldent hus med løfte om sex (og hvem siger nej til det, når det er Scarlett der spørger?). I huset bliver de lyst-ige, nøgne mænd opslugt af et delvist gennemsigtigt, sort gulv, hvor de bliver absorberet, mulig-vis af et rumskib som Scarlett og en håndfuld andre aliens, for-klædt som motorcykelkørende mænd, er ankommet i.
Scarlett får lokket flere i fælden, men hun lader et af ofrene løbe og stikker selv af fra sine artsfæller. Hun er begyndt at føle sympati for sine ofre, og hun kan ikke længere bare slå dem ihjel. Hun forsøger at leve som et almindeligt menneske, men hun er for anderledes – fx kan hun ikke fordøje menneske-mad. Man får en klar for-nemmelse af at det ikke kan ende godt, og det gør det ikke.
Sådan er handlingen i Jonathan Glazers science fic-tion-film Under the Skin – tror jeg nok. Som tilskuer får man ikke nogen forklaring og må bare prøve at regne ud hvad der sker – man får ingenting for-æret. Filmen er baseret på en roman af samme navn fra 2000, skrevet af Michael Faber. Bogen anses for en gyser, men trods flere lettere makabre dødsfald, er filmen ikke så meget en gyser som en mørk og surrealistisk stemningsfilm. Fotograferingen af det skotske landskab er flot, og de få special effects der er, er mere grafisk flotte end de er spektakulære. Filmens blanding af sex og død minder om filmen Species fra 1995, men stem-ningen er helt anderledes.
Filmens titel har dobbelt betydning. For det første gemmer der sig en ikke helt menneskelig alien under Scarlett Johansson hud, og for det andet kommer menneskene under huden på hende, så hun ikke længere kan fuldføre sin opgave. Til sidst får man et glimt af hvordan den kvindelige alien ser ud under Scarletts hud.
Filmen udmærker sig ved at mange af figurerne ikke bliver spillet af professionelle skue-spillere. Faktisk er mange af de samtaler, som Scarlett har med folk på gaden, en slags skjult kamera hvor deltagerne ikke med det samme ved at de bliver optaget til en film. En motor-cykelkørende alien, som ud over Scarlett er den eneste tilbage-vendende figur, bliver spillet af Jeremy McWilliams, som er pro-fessionel testkører af motor-cykler og tidligere konkurrence-kører. Derfor er nogle scener hvor motorcyklen kører af våde skotske efterårsveje i halsbræk-kende tempo, ikke special effects.
Det store spørgsmål er om Under the Skin er en god film eller ej. Dens mangel på forklaringer betyder i hvert fald at den ikke er for alle, og den kommer ikke under huden på tilskuerne helt så meget som den måske burde. Noget som mange sikkert vil betragte som en bonus, er at man får Scarlett Johansson at se splitternøgen i flere scener, om end ikke på nogen speciel sensuel måde. Hun spiller sin rolle med en blanding af kølighed og sår-barhed som skaber en distance til tilskueren – det er aldrig helt klart hvad der driver hendes figur. Trods disse mangler synes jeg ikke at det er nogen dårlig film, især fordi den er flot og fordi de ofte trøstesløse skotske miljøer godt understøtter filmens stemning. Men som sagt, det er næppe en film for alle.
Anmeldt af Klaus Æ. Mogensen i Himmelskibet 44