The Best Horror of the Year Vol. 3
Antologi redigeret af Ellen Datlow
Night Shade Books 2011, 361 s.
Hvad sker der den dag, hvor zombierne har udryddet menneskeheden, og der kun er dem selv tilbage? Hvad skal de så leve af? Det er udgangspunktet for Karina Sumner-Smiths “When the Zombies Win,” som med sine kun to-en-halv side er den korteste, men også en af de bedste noveller i The Best Horror of the Year Vol. 3.
Vol. 2 (anmeldt i Himmelskibet nr. 26) var i min optik en suveræn antologi med et uhørt højt bundniveau og ingen deciderede svipsere. I den henseende kan vol. 3 næsten kun skuffe, og denne udgave er da også mere på niveau med vol. 1 (anmeldt i Himmelskibet nr. 23).
Det er dog langt fra nogen dårlig antologi, og der er stadig tale om de bedste horror-noveller fra 2010, udvalgt af Ellen Datlow – en af de mest erfarne og respekterede redaktører inden for genren.
Denne gang har 20 noveller og et enkelt digt fundet nåde for hendes blik, og generelt er der tale om en udmærket samling med mange gode indslag, men ingen af dem når for alvor de højder, som historierne fra 2009 gjorde.
Et af højdepunkterne i vol. 2 var John Langans “Technicolor,” der var en art dekonstruktion af Poes “The Masque of the Red Death.” I “The Revel” forsøger han at gøre lidt det samme med varulvegenren, men selv om resultatet er vellykket, er det ikke helt så overraskende og elegant udført. Langan har faktisk hele to historier med og cementerer med “City of the Dog” sin position som et af de lovende, nye navne på horror-scenen.
Samme status har Laird Barron opnået, men jeg må indrømme, at hans “–30–” var en af de noveller, jeg brød mig allermindst om. Udover at være antologiens længste er den skrevet på en irriterende måde, der gør det svært at følge med i den kryptiske dialog.
Hvis man skal forsøge at fremdrage tendenser i horror-genren ud fra The Best Horror of the Year Vol. 3, så er det, at der er flere fortællinger om verdens undergang. Zombier spiller også en hovedrolle i Norman Partridges “Lesser Demons” og i Catherynne M. Valentes “The Days of Flaming Motorcycles,” og mens den første er en blodig actionwestern, er den anden fortalt gennem en ung pige, som noget desillusioneret konstaterer, at hendes liv ikke har ændret sig det store, selv om zombierne har overtaget hendes by.
I “At Night, When the Demons Come” af Ray Cluley er det kvindelige dæmoner, som plager menneskeheden, men det mest uhyggelige er, at det har skabt en verden, hvor alle kvinder bliver forfulgt.
Sidste eksempel er Tanith Lees “Black and White Sky,” hvor skader dukker op i stort antal og får verden til at gå i stå a la “Fuglene.”
Derudover byder antologien blandt meget andet på morderiske nonner (Joe R. Lansdales “The Folding Man”), piger der torturerer feer (M. Rickerts “Was She Wicked? Was She Good?”) og historien om en bizar arv (Reggie Olivers “Mr. Pignsy”), så der burde være noget for enhver smag.
Anmeldt af Lars Ahn Pedersen i Himmelskibet nr.30