Fallout 4
Spil (Playstation 4, Xbox One og PC), USA 2015
Udvikler: Bethesda
Civilisationens endeligt som følge af en altudslettende atomkrig mellem verdens supermagter har i mange år været et populært udgangspunkt for postapokalyptiske fiktionsværker som fx den oprindelige Planet of the Apes-serie og 2015s Mad Max: Fury Road. Som navnet antyder, er det også tilfældet for Fallout-serien, der fik sin begyndelse i 1997. Selvom seriens gameplay igennem årene har ændret sig kraftigt, er retro-scifi-tonen, den mørke humor og den moralske ambiguitet heldigvis intakt. Ud fra et gameplay-mæssigt perspektiv er der tale om et førstepersons rollespil med kraftige FPS-tendenser, og dermed videreføres traditionen fra de to seneste udgivelser, Fallout 3 og Fallout: New Vegas (2008, 2010).
Tematisk er der dog et klart skridt væk fra disse titler, som i høj grad skildrede en fortabt verden hvor kun bittesmå glimt af håb lyste gennem sprækkerne. I Fallout 4 er spilverdenen – denne gang kaldet Commonwealth – stadig barsk og ubarmhjertig, men genopbygningen af samfundet er et gennemgående tema, som siver ned i både historiefortælling og gameplay – komplet med Minecraft-inspireret basebygning (som man dog i store træk har mulighed for at ignorere). Spilleren sættes i skoene på en unavngiven mand eller kvinde, der søger efter sin eneste søn. Det starter simpelt, men efterhånden som man møder de fire faktioner, der kæmper om kontrollen i Commonwealth, kompliceres tingene kraftigt. Hver faktion har sine bevæggrunde og mål (der selvfølgelig er i konflikt med de andres), og med et plot der både berører menneske vs. maskine vs. mutant og genetik vs. arv, er der mange svære og interessante valg at træffe igennem den udmærkede main quest.
Som det også er tilfældet med udvikleren Bethesdas andre spil (Fallout 3, Skyrim) får man dog kun det optimale ud af Fallout 4 ved at løsrive sig fra hovedhistorien og gå på opdagelse i Commonwealth, hvor ens nysgerrighed bliver belønnet med både lange side quests og små, isolerede historier. Der mangler ikke dystre og makabre fortællinger, men man kan også støde på hjertevarmende episoder i den golde verden.
Hvor end man kigger er verdenen fyldt med interessant indhold, og Bethesda har da heldigvis også formået at skabe omgivelser, der med gennemført art direction, flot lyssætning og en udpræget sans for detaljen er med til at gøre verdenen i Fallout 4 til et troværdigt sted, som er en sand fornøjelse at gå på opdagelse i. Knap så godt lavet er spillets figurer, der fremstår livsløse, ligesom dialogen og det dertilhørende stemmeskuespil er et stykke under The Witcher 3: Wild Hunt, der tidligere i maj 2015 satte en ny standard på dette punkt. Et niveau fra netop The Witcher 3 er også quest-designet, som i lidt for høj grad sidder fast i den velkendte skabelon “tag hen til punkt x og dræb fjenderne / find genstanden og vend tilbage”, som The Witcher 3 ellers så fremragende gjorde op med.
Når dette er sagt, skal der ikke herske nogen tvivl om, at Fallout 4 er både vellavet, opslugende og underholdende – også selvom det gameplaymæssigt lægger sig en smule for tæt op ad sine to seneste forgængere. Fans af serien, rollespil og/eller postapokalyptisk fiktion generelt kan roligt investere i Fallout 4 og drage på eventyr i ”the Commonwealth”.
Anmeldt af Ketil Skotte i Himmelskibet 47