Martin Riel – PAX – spillet ved verdens ende

PAX – spillet ved verdens ende
Af Martin Riel
Første bind i tetralogien Fønix Guilden.
Science Fiction Cirklen, 2022, 260 sider

Bagsidetekst:

I et verdensomspændende multiplayer-computerspil lykkes det for 300 mennesker at komme igennem en hemmelig portal til ’Pax’ og tilslutte sig den såkaldte Fønix-guild. Pax er reelt en overlevelsessimulator, som skal lære de 300 udvalgte at overleve en kommende verdenskrig og bagefter finde et egnet sted at bosætte sig.

Fønix-guildens enehersker og hjernen bag spillet er Ruth. Hun har opfundet en lille håndholdt GPS, som er i stand til at fungere efter en atomkrig, og som giver hver af de 300 spillere en afgørende fordel i overlevelseskampen.

Hundelufteren Nathan vil gøre alt for at beskytte den smukke Ninon, der er lammet fra halsen og ned, og som er fuldstændig afhængig af hans hjælp.

Noel bor i svigermors gæsteværelse og skal daglig finde sig i hendes fornærmelser og ydmygelser.

Hårdkogte Ravon er vant til at passe på sig selv og bestevennen Johnny, og den intelligente venneløse Sarri må kæmpe for sit liv mod overraskende fjender.

Spillerne, som er fordelt over hele kloden, må slutte sig sammen både i den virkelige verden og i spillets verden for at kæmpe deres livs kamp.

Hvad er en Guild

For dem, der som jeg ikke er velbevandrede udi i computerspillenes verden, så har jeg erfaret, at en guild i den verden altid er en stamme eller en gruppe.

Det giver god mening, for oversætter vi det fra engelsk får vi at vide, at det er et lav (sammenslutning af håndværkere) eller et gilde (sidstnævnte som i Sct. Georgs Gilderne).

Handlingen:

Som sædvanligt røber jeg ikke mere om handlingen end det, som fremgår af bogens bagsidetekst, for jeg vil ikke beskyl-des for at røbe, ’hvem der er morderen’.

Fønix-Guilden er rigtig godt skrevet og OK, ud over engang at have spillet lidt Pac man, så er jeg bestemt ingen ørn ud i computerspillenes verden. Det har jeg imidlertid indtryk af, at Martin Riel er, eller også har han præsteret et imponerende stykke researcharbejde udi dette ’univers’.

I bind et lærer vi nogle få af spillets 300 guild medlemmer at kende. To ting savner jeg imidlertid at få mere grundigt belyst. Det er dels, hvad der kvalificerer Ruth til at arrangere spillet, som forbereder spillerne på at overleve i en sønderbombet verden, dels hvordan hun ved, at Den Tredje Verdenskrig åbenbart er nært forestående.

Forfatteren giver godt nok et eksempel med nogle skovklædte høje før og efter, men der skal meget mere til end lokalkendskab for at overleve, når intet fungerer. Og hvad med stråling?

Måske kommer han ind på det i de kommende bind, som jeg vil anmelde efterhånden som jeg får dem læst.

En lille morsom detalje er, at selv om handlingen foregår et stykke ude i fremtiden, håber jeg, i en verden med avanceret elektronik og LED lys over alt, så forekommer der også belysning med neon lamper.

De karakterer, som vi møder i bind I, er hverken heltetyper eller hvad jeg vil betegne som normale bedsteborgere, så hvordan de kommer til at klare sig gennem de problemer, som de møder i de kommende bind, bliver spændende at læse. Forfatteren skåner dem i hvert fald ikke, for allerede i bind I bliver de udsat for barske udfordringer.

Teksten er godt skrevet i et undertiden meget farvesprudlende sprog, hvor specielt Ruth ikke lægger fingrene imellem, som f.eks. da hun siger:

”At bruge vold for at få fred er som at kneppe for at få sin mødom tilbage”.

Anmeldt af Johannes Lundstrøm

Dette indlæg blev udgivet i Bøger, Roman, Science Fiction og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *