Dragon Age
Rollespil af Chris Pramas m.fl.
132 sider, pris 240 kr.
Green Ronin Publishing
Rollespilsudgaven af computerspillet Dragon Age: Origins prøver at lokke forhærdede computerspillere til at spille ‘rigtigt’ rollespil – og det gør det ganske godt. Rollespillet kommer i en æske med en spiller- og en spillederbog på hver 66 sider, et kort og tre 6-sidede terninger. Der er i det store og hele alt hvad der skal bruges for at komme i gang, så Dragon Age er en god gave til nye spillere. Spillet har nogle meget gode afsnit med tips og råd til den svære kunst at være spilleder og der tages godt hånd om nye spillere.
Dragon Age foregår, ligesom computerspillet, i en rimelig mørk fantasy verden. Vores helte bebor provinsen Ferelden, en provins der for ikke så mange år siden vandt uafhængighed af et større imperium. Desværre har de ikke haft megen tid til at nyde deres frihed. I de ældste tider satte troldmændene sig nemlig op mod guderne, og på grund af deres synder, fik dæmoner adgang til verdenen. De besætter både mennesker og væsner, og vé dem der kommer dem i vejen. Heldigvis er deres angreb det meste af tiden ukoordinerede og uden megen brod, men det hænder at en ærkedæmon trænger ind i verdenen. Under dens ledelse samles dæmonerne i velorganiserede horder, og krigen blusser op. Da spillet starter, er det netop hvad der er ved at ske, og vores helte skal bekæmpe faren. I kampen mod de dæmoniske kræfter – og de mennesker der prøver at udnytte kaos til egen fordel – lægger computerspillet op til at spillerne tager nogle svære valg – disse er nogle gange er mellem pest og kolera – og det prøver rollespillet at gøre efter i det eventyr der følger med.
Spillemekanismerne i Dragon Age er simple; du ruller 3D6, lægger plusser til slaget fra grundegenskaber og evt. færdigheder, og holder resultatet op mod et Target Number. En af terningerne er en Dragon Dice, der giver nuancer til dit rul. Hvis du ellers klarede dit slag, så er en høj Dragon Dice et godt slag, mens lav høj terning fortæller, at godt nok klarede du ærterne, men kønt var det ikke.
Du skaber en karakter ved først at rulle for dine grundegenskaber; styrke, helbred, list, osv. Dernæst vælger du race og en baggrund for din helt. Alt efter din baggrund, slår du om nogle fordele, enten færdigheder eller plusser til grundegenskaber. Så vælger du din klasse. Dem er der tre af: Warrior, Mage og Rogue. Hver klasse har deres specialitet; krigere kan kæmpe med forskellige kombinationer af våbenarter; f.eks. med to våben eller med bue. Magikere kan kaste formularer. Rogues kan enten være spejdere, tyve eller charlataner, der kan snakke godt for sig. De kan også lave et snigangreb med plusser til skaden. Heltene starter meget ens ud, men efterhånden som de stiger i niveau, kan man godt lave en kriger der f.eks. ved noget om historie eller magi.
Kamp er fleksibelt og ikke specielt detaljeret. Du kan tage nogle major og minor actions i den rækkefølge du vil, f.eks. kan du slås og så flytte – eller flytte og så slås. Det er i kamp at din Dragon Dice kommer til sin ret. Hvis du rammer din modstander og slår to ens på dine tre 6-sidede terninger, udløser det et antal Stunts Point som afgøres af din Dragon Dice; for disse point kan du købe manøvre så du f.eks. giver ekstra skade, afvæbner din modstander eller kommer øverst i initiativrækken.
Magi er ret enkelt. og der er ikke i snesevis af formularer du skal huske på; faktisk er der kun 18 forskellige formularer, og det er måske lige i underkanten. Alle formularer har noget med kamp at gøre, og de fleste behov for beskyttelse, angreb og helbredelse er dækket.
Med begyndersættet kan du spille fra 1. til 5. niveau, og der kommer flere udvidelsessæt med flere specialiteter til hver klasse – og sikkert med flere klasser; f.eks. Templars og Grey Wardens, som vi kender fra computerspillet. Eventyret, du får med, er rimeligt lineært, men nemt at spille for nybegyndere. Jeg synes der mangler noget baggrund til verdenen, men det er nok tonet ned, da udgiverne regner med at du har spillet computerspillet. Kortet er lidt af en skuffelse: Når udgiverne har brugt penge på et lækkert kort, er det synd at kortet kun viser de få lokaliteter der er i computerspillet; men udgiverne af rollespillet har sikkert ikke fået lov til at finde på deres egne steder. Alt i alt er Dragon Age et godt og overskueligt rollespil både til begyndere og til veteraner der vil have et enkelt regelsystem.
Anmeldet af Bjarne Sinkjær i Himmelskibet nr.25